Giant Trance X SX TEST
Dlouho jsem vybíral celoodpružené kolo, s kterým zvládnu jak náročné stoupání v ostřejším terénu,
tak svižnou jízdu z kopce dolů v bike parku a na trailech.
Mé požadavky byly jasné: kolo z kategorie trail, osvědčená zadní stavba Giant Maestro, s kterou mám
zkušenosti. Dále úložný prostor v rámu, který mi na mých kratších vyjížďkách bez batohu chyběl + se
mi kolo musí líbit i na pohled.
Toto vše splňoval Giant Trance X SX s osvědčeným, ALUXX SL hliníkovým rámem s karbonovými
vahadly zadního odpružení, kde se nově napřímila horní rámová trubka. Vzhled, barva, zadní tlumič
naladěn přímo fabrikou, oficiální prodejce Frbikes.cz, tím pádem i servis a případná reklamace bez
problému. Jediné, u čeho jsem váhal, byla konfigurace mullet – 29" přední kolo a 27,5" zadní. Na
druhou stranu tento Giant je na tuto konfiguraci naladěn a chtěl jsem ho hlavně pro zábavu.
Posez, brzdy
Při prvním sednutí mě hned zaujal vzpřímený, pohodlný posez, všechno padlo pěkně do ruky. Delší
brzdové páky Shimano Deore BL-MT401 se ukázaly jako moc příjemné, asi jsou mi i bližší z MX
motorky. Čtyřpístkové brzdy Shimano BR-MT420 brzdí dostatečně i s porovnáním se Shimanem XT,
které mám na druhém kole. Určitě tomu přispívají delší brzdové páky a 203mm velký přední kotouč.
Při delším intenzivním brzdění se brzdová páčka nepropadá, to oceňuji.
Řazení, převody, pedály, pláště
Řazení 1x12 s přehazovačkou Shimano Deore Shadow + funguje na dvanáctkové kazetě lehce a bez
problémů. Převodník s 30ti zuby a zadní kazeta 10x51 jsou na využití kola ideální. V prudkém
stoupání se nejlehčí převod hodí, v bikeparku Špičák na Black Friday jsem jezdil na kolečku č. 9,
s kterým nebyl problém udržovat potřebnou rychlost.
Řetěz na převodníku Praxis a klikách Praxis Cadet HD M24 nepadá, určitě tomu přispívá i vodítko
řetězu Giant MRP. Pedály jsem nasadil platformové Giant Pinner Pro Mag Flat Pedals.
Přední plášť 2,5" široký Maxxis Minion DHF, zadní 2,4" Maxxis Dissector jezdím jako bezdušový s
tmelem a v zadním kole pro jistotu vložka Tannus, abych nepoškodil 40mm široký, hliníkový ráfek
Giant TRA 2. Tlak dávám 1.4 pro oba pláště.
Teleskopická sedlovka, sedlo, řídítka, představec
Teleskopická sedlovka Giant Contact Switch AT dropper v mé velikosti rámu M je nastavitelná od 140-
170mm. Při mé výšce 175cm jsem využil její plný zdvih 170mm, při téměř úplném zasunutí sedlovky
do rámu. Sedlo Giant Romero SL je tvrdší a sportovní, ale zvyknul jsem si na něj.
Řídítka široká 780mm mi přijdou tak akorát, i když někdy brousím pěkně padnoucí gripy Giant Tactal
Pro Single Lock-On na trailech o stromy. Představec Giant Contact SL 40mm k nim sedí.
Odpružení
Kolo má přední vidlici Fox 36 Float Rhythm 160mm s plným nastavením i s možností uzamčení. Zadní
tlumič Marzocchi Bomber Air je na zdvihu 145mm. S kolečkem, umístěném na natočené expanzní
nádobě, které je díky tomu dobře přístupné i za jízdy, pak plynule měním z úplně otevřeného Soft až
na Firm – znatelné ztuhnutí tlumiče. Červeným kolečkem se pak nastavuje odskok, kdy se počet
kliknutí nastaví podle tabulky v závislosti na tlaku vzduchu v tlumiči. Díky zadní stavbě Giant Maestro
používám téměř vždy polohu Soft, včetně výjezdů do kopců.
Rám, nastavitelná geometrie, konfigurace mullet
Další skvělá věc na kole je nastavení geometrie pomocí Flip chipu – Maestro 3 umístěného ve spoji
vahadla a horních vzpěr zadní stavby ve třech polohách – Low, Mid a High. Tím se pak například
změní úhel sedlové a hlavové trubky, stack, reach a výška rámu od země. Pozice High se pak nejlépe
hodí do techničtějšího a stoupavějšího terénu, kdy je vidlice méně položená a sedlová trubka více
napřímená. Naopak poloha Low přední vidlici více položí a kolo je vhodnější na rychlejší jízdu např.
v bike parcích.
Dále je tu Flip chip hlavového složení, kterým se upravuje reach (délka rámu) ve třech polohách o
5mm: Short, Mid a Long – ten se hodí pro rychlejší jízdu.
Sám jezdím nejvíc na pozici High, hlavně kvůli kamenitým pasážím, kde potřebuji mít střed šlapání
více nahoře. Flip chip hlavového složení mám ve standardní poloze 0. Do bike parku pak naopak
změním na pozici Low, kde se pro zajímavost změní úhel hlavové trubky z 63,9° na 63,2°, úhel sedlové
trubky z 76,3° na 75,6° a výška rámu od země z 748 na 739mm. Stack (vertikální vzdálenost středu
kola a horního konce hlavové trubky) pak z 625 na 631mm a Reach (vodorovná vzdálenost středu
kola a horního konce hlavové trubky) z 451 na 443mm. Tím se kolo stává stabilnější ve vyšších
rychlostech. K tomu by se tedy ještě dal nastavit Flip chip hlavového složení.
Úložný prostor v rámu u mě našel využití při kratších vyjížďkách a v bike parcích, kde nevozím batoh.
Obsahuje měkký vak se suchým zipem, do kterého dám klíček od auta, peníze, platební kartu, tyčku a
drobné nářadí. Ten si pak můžu vzít s sebou do restaurace jako peněženku.
Rám je příkladně chráněn gumovým polepem na řetězové vzpěře z obou stran a na spodní rámové
trubce.
Mullet konfigurace mi určitě vyhovuje, ale myslím si, že i se zadním kolem 29" bude tato kategorie
kola parádní. Díky menšímu zadnímu kolu se nechytají listy mezi zadní stavbu a plášť, kde je větší
prostor a kolo jde krásně do manuálu
Závěr
Za sebou mám celkem asi 15 vyjížděk na trailech kolem Českých Budějovic, Kleť, Kluk, Kohout…, bike
parky Lipno, Špičák a musím říct, že všude kolo funguje výborně. Strmé výšlapy plné kořenů a
kamenů, technické prudké sjezdy, bike parky, dlouhá stoupání, nic pro kolo není problém i co se týká
zdvihů. Komponenty jsem neměnil, spíš se zaměřím na jejich údržbu a servis.
Tímto bych chtěl poděkovat dvěma skvělým bikerům Kojcovi a Schwarovi z Frbikes.cz